Shiny city en wolliepret - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Iris Dijk - WaarBenJij.nu Shiny city en wolliepret - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Iris Dijk - WaarBenJij.nu

Shiny city en wolliepret

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 April 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Mensen!

Even een snel verslagje tussendoor!
Na een hoop slapeloze nachten, is het vrijdag dan eindelijk zo ver… Ik spring m’n bed uit, de douche en dan snel op naar de taxi dude.
Natuurlijk gaat dat op z’n Afrikaans en moet ik hem eerst even wakker bellen.
Maar ik moet zeggen dat hij redelijk doorrijdt, ondanks dat het een lange rit lijkt met z’n gaylachje en onzinverhalen, en ik kom op tijd aan.
Dan begint ’t wachten… en wachten en wachten, tot ik eindelijk het vliegtuig van Britisch airways aan zie komen. Ahh!! Ik zie mam, Anouk en Rik gewoon lopen! Anouk ziet me zwaaien achter het glas en mam, nadat ze eerst naar de verkeerde zwaaide, ook.
Natuurlijk liggen hun koffers achteraan op de band en sta ik met m’n welkomspapiertje nog zielig alleen te wachten. Maar dan gaat de deur open en kan ik eindelijk Rik in de armen vliegen en die niet-droog-houdende mam en Anouk ook! Ik ben blij ze weer te zien.
Op naar de auto en naar Stellenbosch. Mam moet even wennen aan ’t links rijden, de loslopende negers op de weg en de richtingaanwijzer die aan de verkeerde kant zit (ruitenwissers zijn ook leuk hoor, mam) maar uiteindelijk komen we veilig aan bij mijn huisje.
M’n prachtig mooi opgeruimde en schone kamer is meteen een grote puinhoop! Vol met koffers, kleren en 3 man die zich moeten omkleden.
Dan lekker chillen op ’t gras met een Red Velvet muffin. Mam en Anouk slapen trouwens in een awesome hotelhuisje, en ik ben jaloers op hun douche! Ik kan in mijn eigen douche m’n kont niet keren en hier kan ik rondjes rennen.
Natuurlijk kan een rondleiding door Stellenbosch niet ontbreken en na wat winkeltjes gezien te hebben gaan we ons uitleven bij de Libanees. So, kei veel eten voor 6 dagen maar wel weer heerlijk.
Zaterdag gaan we richting Kaapstad. Een bezoekje aan de gekleurde huisjes van Bo Kaap en daarna een drankje doen in de kerk. In de kerk?! Ja in de kerk. We drinken Rooibos thee met melk en koffie, en sponsoren daarmee de kerk.
Een vlug kijkje op Green Market square en dan op naar Waterfront (ja ja, alweer Jodie).
We stappen op de boot naar Robbeneiland en wat we daar toch onderweg zien… Een dikke vette goudvis (copy right Mark Teeuwen). De walvis zien we eerst even kort boven komen, om hem vervolgens 3 hoge sprongen te zien maken voor de Tafelberg en Lion’s head. Geweldig!
Na een uurtje varen zetten we voet aan wal op het eiland waar Nelson Mandela een aantal jaren terug ook rond heeft gelopen (nou veel gelopen zal hij trouwens niet hebben gedaan..).
Eerste krijgen we een tour met de bus over het eiland en dan gaan we de cel in. Opgepakt en al!
We worden rondgeleid door een man die daar zelf 8 jaar gezeten heeft. Met z’n stoere hoedje en zonnebril racet die door de gevangenis. Als toeristen staan we in de rij om een foto van Mandela’s cel te maken en dan is ’t tijd om terug te gaan naar de boot.
Tja, de boot… Welke boot? Vaart die daar nou net weg? Ja hoor, een heel geregel is dit voor de Afrikanen. Maar uiteindelijk weten ze na ongeveer drie kwartier toch een boot te regelen en kunnen we door de koude, gure wind terug naar de bewoonde wereld.
Op naar Stellenbosch, tijd voor pizza!
Vandaag is het tijd voor wat actie en sportiviteit! Met z’n vieren de Stellenbosch mountain op!
Het is een flinke klim maar wel een prachtig uitzicht. Anouk roept enthousiast uit; ‘ Zie die stad shinen!’ Uhh Anouk… dat zijn nou de golfplaten van de township Kayamandi…
Maar dat terzijde, laten we verder gaan. Na zo’n anderhalf uur zijn we boven, een flinke klim is ‘t!
Bij elke rots en steen wordt er een foto gemaakt. Het uitzicht is prachtig, we kunnen de Tafelberg, Lion’s head en cape point zien! Tijd voor ons Libanees restje eten, poeh wat een flinke hap en Rik eet ook niet door :P
We hebben weer energie, dus tijd voor de afdaling. Ik overweeg naar beneden te duiken maar die stenen zien er niet heel comfortabel uit.
Verder een rustig middagje. Alhoewel, ik moet mam helpen met de foto’s en facebook en bla bla bla.
Daarna genieten van een lekker stukje chocolade taart voor mijn pre-birthday!
We eten wat bij Aandklas, dat Rockcafé en dan gaan we skypen met papa!
Met z’n vijven vieren we mijn verjaardag al een beetje. Super leuk!
Dankjewel, lieve familie en vrienden voor de kaartjes en de geweldige ‘os mam’ zonnebril! :D Ik voel me weer een beetje thuis.
En dan die geweldig, uitermate intelligente kaarten van mijn uiterst slimme neefjes. Geweldig jongens! Jullie ook fijne kerst, hazen pazen, Valentijnsdag, Moederdag en veel plezier met je heilige communie! (Bart je kaart volgt nog… :P)

Dit is ’t even voor nu!

Groetjes, ook van Anouk, mam en Rik

  • 27 April 2014 - 22:14

    Helmy En De Bubs:

    Wat een kei-leuk verslag alweer! Ik zie het weer helemaal voor me hoe Anita naar de verkeerde staat te zwaaien op het vlierveld en in de auto aan de ruitenwisserknop zit, haha....blondt hè! ;-)
    De foto's zijn ook helemaal geweldig. Ook de foto met Marcel erbij op Skype. Zó ver van elkaar weg, maar dan tóch zó dichtbij! Geniet ervan met z'n allen! Groetjes uut Wieërt!

  • 28 April 2014 - 20:33

    Opa En Oma Van Dijk:

    Lieve Iris,Anita en Anouk,

    Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Zuid -Afrika.Zoals ik in je verslag lees,hebben jullie het goed naar de zin!!houden zo zou ik zeggen deze kans krijg je maar één keer in je leven.
    Ik ga nu weer eindigen met de groetjes van ons en tot horens,en zet de bloemetjes maar lekker buiten.

    Opa en oma van Dijk xxx(voor ieder 3!!!!).

  • 29 April 2014 - 08:32

    Truus Waegemans:

    Hallo Iris

    wat fijn dat Rik je Moeder en je zus er nou zijn.
    geniet er maar heerlijk van en laat ze maar veel zien, want misschien komen ze daar nooit meer.
    wij Jac en ik wensen jullie heel veel plezier.

    lieve groetjes Jac en Truus

  • 30 April 2014 - 10:32

    Jac Hendrix (van Truus):

    tedju waat schoeën det dieën femielie ès gekaome!!! en neteurluk neet te vurgaete dieën leeve schat Rick. ich weit presies wi-j detj gae uch noow allemaol veultj ??? völ traone en völ gelach.
    dieës waek ès mieën kleindochter vör un hallef jaor staazje gaon loupe in montpellier frânkrieek, auch unne houp traone !!!!! mer Iris laot dieen femielie de kaapprovincie mer us good kieke, ich deenk det ze vör eur laeve vurkochtj zeen aan zuid-afrika. nog hieël völ plezeer vör dae tieed dèsze nog dao bès en dreenk de herrinneringe mer good op (vör later hahaha)
    gr
    Jac

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hoi Allemaal! Zoals jullie allemaal wel weten, zal ik het komende half jaar door brengen in Zuid-Afrika. In Stellenbosch om precies te zijn! Ik ga hier stage lopen bij Prochorus, een organisatie voor onder andere crèches in de Township Kayamandi. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van de avonturen die ik daar ga beleven. Liefs, Iris

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 32536

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Zuid-Afrika

18 Juni 2014 - 10 Juli 2014

Final trip

Landen bezocht: